Οι βίδες L,
H και B ρυθμίζονται κατά την αρχική τοποθέτηση του εκτροχιαστή στο ποδήλατο και
έκτοτε δεν ασχολούμαστε ξανά μαζί τους. Η μόνη τους λειτουργία είναι να θέτουν
τα όρια της κίνησης του εκτροχιαστή. Δεν έχουν σχέση με το πώς αλλάζουν οι
ταχύτητες. Σε περίπτωση απορρύθμισης του εκτροχιαστή, κάνουμε τα παρακάτω.
Βίδα «H»
(High): Όσο τη βιδώνεις τόσο πιο αριστερά (προς τα μέσα) μετακινείται ο
εκτροχιαστής.
Βίδα «L»
(Low):
Όσο τη
βιδώνεις τόσο πιο δεξιά (προς τα έξω) μετακινείται ο εκτροχιαστής.
Ξεκινώντας
από την «Η» βάζουμε μεγάλο δίσκο μπροστά και το μικρότερο γρανάζι πίσω. Εάν η
ντίζα είναι υπερβολικά σφικτή, χαλαρώνουμε λίγο την τάση βιδώνοντας το βαρελάκι
(κόκκινο βέλος, το στρίβουμε δεξιά μερικές στροφές). Αρχίζουμε να περιστρέφουμε
τα πετάλια, αλλάζουμε μια ταχύτητα προς τα μέσα (ένα γρανάζι προς τα αριστερά)
και αλλάζουμε ξανά προς τα έξω (επαναφορά στο μικρότερο). Εάν η αλλαγή γίνεται κανονικά,
βιδώνουμε ελάχιστά (1/4 στροφής) τη βίδα «Η» και κάνουμε ξανά τις παραπάνω
αλλαγές ταχυτήτων. Η όλη διαδικασία (αλλαγή μέσα έξω, βίδωμα 1/4 στροφής),
επαναλαμβάνεται έως ότου η αλλαγή προς το μικρότερο γρανάζι (προς τα έξω)
αρχίσει να γίνεται αργά ή με δυσκολία. Σε αυτό το σημείο ξεβιδώνουμε (1/4
στροφής) την «Η» για να επαναφέρουμε το σημείο καλής λειτουργίας. Πέραν αυτών,
εάν η «H» βιδωθεί πολύ, τότε κατά το πεταλάρισμα στο μικρότερο γρανάζι η
αλυσίδα θα τρίβεται στο διπλανό γρανάζι και ενδεχομένως να χοροπηδά καθώς θα
προσπαθεί να κινηθεί προς τα αριστερά (προς τα μέσα). Επομένως, εάν
συναντήσουμε αυτά τα συμπτώματα γνωρίζουμε εξαρχής ότι η «Η» θέλει ξεβίδωμα.
Έχουμε
πλέον τελειώσει με τη ρύθμιση του κάτω ορίου. Ο εκτροχιαστής κινείται όσο χρειάζεται
για να κατεβαίνει στο μικρό γρανάζι και δεν πειράζουμε ξανά την «Η».
Συνεχίζοντας
στη βίδα «L» βάζουμε το μεσαίο δίσκο μπροστά (το μικρό αν έχουμε δυο δίσκους)
και το δεύτερο μεγαλύτερο γρανάζι πίσω (αυτό που είναι δεξιά του μεγαλύτερου).
ΠΡΟΣΟΧΗ, δεν
ξεκινάμε τις αλλαγές μέσα - έξω καθώς εάν η «L» είναι ξεβίδωτη, ο εκτροχιαστής
θα περάσει την κασέτα και θα πετάξει την αλυσίδα στις ακτίνες. Βιδώνουμε την
«L» μερικές στροφές, περιστρέφουμε τα πετάλια και αλλάζουμε μια ταχύτητα προς
τα μέσα (ένα γρανάζι προς τα αριστερά). Εάν η αλλαγή γίνεται κανονικά,
βιδώνουμε ελάχιστά (1/4 στροφής) τη βίδα «L», επιστρέφουμε στο αρχικό γρανάζι
και επαναλαμβάνουμε την αλλαγή προς τα μέσα (προς το μεγαλύτερο γρανάζι).
Η όλη
διαδικασία (αλλαγή προς τα μέσα, βίδωμα 1/4 στροφής), επαναλαμβάνεται έως ότου η
αλλαγή προς το μεγάλο γρανάζι (προς τα μέσα) είτε παρουσιάζει δυσκολία ή δεν
γίνεται καθόλου ή έχουμε κροτάλισμα και χοροπήδημα της αλυσίδας όταν βρίσκεται
στο μεγαλύτερο γρανάζι. Σε αυτό το σημείο ξεβιδώνουμε (1/4 στροφής) την «L» για
να επαναφέρουμε το σημείο καλής λειτουργίας. Γενικά εάν η «L» ξεβιδωθεί πολύ,
τότε ο εκτροχιαστής θα περάσει το τελευταίο γρανάζι της κασέτας και θα μας πετά
την αλυσίδα μέσα στις ακτίνες. Γι’ αυτό σε πολλά ποδήλατα (κυρίως παιδικά)
βάζουν ένα πλαστικό δισκίο μετά την κασέτα για να προλαμβάνει την αμέλεια του
ιδιοκτήτη και την κακή ρύθμιση.
Έχουμε
πλέον τελειώσει με τη ρύθμιση του πάνω ορίου, δεν πειράζουμε ξανά τη βίδα «L». Ο
εκτροχιαστής κινείται όσο χρειάζεται για να ανεβαίνει στο μεγάλο γρανάζι χωρίς
να πετά την αλυσίδα στις ακτίνες.
Σημείωση: Η αντιστοιχία «H», «L» ενδέχεται να είναι
αντίστροφη σε παλιά ποδήλατα. Ενδέχεται δηλαδή το «H» να ρυθμίζει το πάνω όριο
(το μέσα γρανάζι) και το «L» το κάτω όριο (το έξω γρανάζι). Η διαδικασία είναι
η ίδια απλά βεβαιωθείτε ότι δουλεύεται με τη σωστή βίδα.
Ρύθμιση απόστασης
από τα γρανάζια.
Βίδα «Β» :
Όσο τη βιδώνεις τόσο απομακρύνεται το πάνω ροδάκι από το γρανάζι της κασέτας.
Στη σπάνια
περίπτωση που χρειάζεται ρύθμιση η βίδα «Β», βάζουμε μεσαίο ή μικρό δίσκο
μπροστά και το μεγαλύτερο γρανάζι πίσω. Ξεβιδώνουμε την «Β» μέχρις ότου το πάνω
ροδάκι του εκτροχιαστή πλησιάσει πολύ την κασέτα και αρχίσει να τρίβεται στο
μεγάλο γρανάζι. Τότε αρχίζουμε να βιδώνουμε την «Β» μέχρις ότου το πάνω ροδάκι
απομακρυνθεί τόσο όσο χρειάζεται για να μην υπάρχει επαφή με το γρανάζι και η
αλυσίδα να κινείται ομαλά.
Γενικά
θέλουμε ο εκτροχιαστής να είναι κοντά στο γρανάζι αλλά όχι τόσο κοντά ώστε να σφηνώνει
η αλυσίδα ή να τρίβονται τα εξαρτήματα μεταξύ τους
.
Έχοντας
λοιπόν θέσει τα όρια κίνησης του εκτροχιαστή και την απόστασή του από την κασέτα,
προχωράμε σε αυτό που ονομάζουμε «ρύθμιση ταχυτήτων».