Cannondale Club

Cannondale Club

Καθαρισμός του ποδηλάτου

   Το ποδήλατο είναι μια συλλογή από κινούμενα μέρη. Όταν αυτά έρχονται σε επαφή με λάσπη, βρωμιά και διάφορα θραύσματα, η φθορά λόγω χρήσης είναι αναπόφευκτη. Αυτό επιταχύνει την επιδείνωση των τμημάτων του ποδηλάτου. Όπως ήταν αναμενόμενο, η πρώτη γραμμή άμυνας κατά των βλαβών είναι η σωστή υγιεινή του ποδηλάτου. Πόσο συχνά να το καθαρίζεις; Ο καθαρισμός του ποδηλάτου εξαρτάται από το πώς (και πόσο συχνά) πηγαίνετε μια βόλτα καθώς και τις συνθήκες του καιρού. Άρα αν ξοδεύετε πολύ χρόνο οδηγώντας σε υγρές-λασπώδεις συνθήκες, ή αν οδηγείτε σκληρά, γρήγορα και τακτικά, καθαρίστε το
ποδήλατό σας πιο συχνά. Πολύ λίγοι ποδηλάτες καθαρίζουν τα ποδήλατά τους μετά από κάθε βόλτα. Αλλά ένα πρόγραμμα για τον απλό καθαρισμό (μία φορά το μήνα, μία φορά την εβδομάδα ή περισσότερο, ανάλογα με το είδος της ποδηλασίας) είναι σημαντικό και απαραίτητο. 

Βασικά είδη καθαρισμού: 
Οι προμήθειες των προϊόντων που χρειάζεστε εξαρτώνται από την κατάσταση των εξαρτημάτων που θέλετε να καθαρίσετε. Εδώ είναι μια σύντομη λίστα των βασικών στοιχείων που καλύπτουν τις περισσότερες εργασίες καθαρισμού: 

Καθαρά πανιά: Μια καλή λύση, τόσο για γράσο, λάδι και κερί όσο και για το καθαρισμό και το στέγνωμα.


Σαπούνι: Για πλύσιμο πλαισίων. Χρησιμοποιήστε κάτι ήπιο, όπως αραιωμένο σαπούνι πιάτων ή  κάποιο καθαριστικό ποδηλάτου.


Νερό: Μεγάλη προσοχή όταν ρίχνετε στο ποδήλατο νερό με πίεση, μπορεί να προκαλέσει ζημιά στα ευαίσθητα συστήματα.



Βούρτσες: Χρησιμοποιήστε ένα ζευγάρι από διαφορετικά μεγέθη και σχήματα για να αφαιρέσετε τη βρωμιά σε μέρη όπου το απλό ξέπλυμα από μόνο του δεν μπορεί να καθαρίσει. Οι παλιές οδοντόβουρτσες είναι καλές για γωνίες και σχισμές και την αλυσίδα.






Διαλύτες: Θα χρειαστείτε κάποιο τύπο γενικού διαλύτη για τα μέρη του ποδηλάτου σας όπως η αλυσίδα και τα γρανάζια που έχουν πολύ βρωμιά. Βενζίνη, πετρέλαιο ή κάποιο ειδικό υγρό είναι μερικά από τα υλικά που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε.










 Πλύσιμο ποδηλάτου: Αν το ποδήλατο δεν είναι βρόμικο περάστε τον σκελετό με ένα βρεγμένο πανί αλλιώς βρέξτε το χωρίς να χρησιμοποιείτε νερό υπό πίεση. Με το σφουγγάρι αφού έχετε κάνει πλούσια σαπουνάδα περνάτε όλα τα σημεία του ποδηλάτου από πάνω προς τα κάτω αφήνοντας τα γρανάζια και την αλυσίδα. Με ένα μικρό βουρτσάκι περνάτε να σημεία που ήταν δύσκολο να φτάσει το σφουγγάρι. Με μικρό πινέλο καθαρίζουμε τα μέρη των εκτροχιαστών για να αφαιρέσουμε σκόνη, χώμα και λάδια. Ρίξτε σε ένα πινέλο τους διαλύτες και περάστε την αλυσίδα ακουμπώντας το πινέλο στην αλυσίδα και στην πίσω κασέτα περιστρέφοντας προς τα μπροστά τον δισκοβραχίονα (πεταλιέρα). Στη συνέχεια καθαρίζετε και τον δισκοβραχίονα. Για τον καλύτερο καθαρισμό της αλυσίδας μπορείτε να προμηθευτείτε το ειδικό μηχανηματάκι για καθαρισμό αλυσίδας. Ξεπλύνετε το ποδήλατο χωρίς πίεση. Σκουπίστε το για να μαζέψετε τα πολλά νερά και αφήστε το λίγο ώστε να στεγνώσει.


   Αφού αφήσουμε το ποδήλατο να στεγνώσει καθαρίζουμε με ένα βρεγμένο καθαρό πανί τα στεφάνια των τροχών εκεί που πιάνει το τακάκι και τα τακάκια αν έχουμε σύστημα v-brake ή τους δίσκους αν έχουμε δισκόφρενα για να φύγουν τα υπολείμματα από το τακάκι. Αν τα υπολείμματα δεν φεύγουν βάζουμε λίγο οινόπνευμα σε καθαρό πανί και το ξαναπερνάμε.



Το τελευταίο και σημαντικότερο μέρος είναι το λάδωμα, που θα σταματήσει την διάβρωση άρα την καταστροφή των μερών του ποδηλάτου.


Λάδωμα ποδηλάτου: Κρατώντας τα μέρη του ποδηλάτου σας σωστά λαδωμένα είναι ζωτικής σημασίας για την καλή απόδοσή του. Το λάδωμα προστατεύει τα κινούμενα μέρη από υπερβολική φθορά που προκαλείται από την τριβή, το “πάγωμα”, τη σκουριά και τη διάβρωση από την επίθεση εκτεθειμένων μεταλλικών εξαρτημάτων. Να είστε προσεκτικοί, όμως. Το υπερβολικό λάδωμα μπορεί να οδηγήσει σε χαμηλή αποδοτικότητα και βλάβη εξαρτημάτων (περίσσεια λιπαντική ουσία προσελκύει τη βρωμιά και άλλα λειαντικά σωματίδια). Κατά γενικό κανόνα, το υπερβολικό λάδωμα θα πρέπει πάντα να αφαιρείται με προσεκτικό σκούπισμα σε όλη την επιφάνεια του ποδηλάτου.

Συμβουλή: Όταν λαδώνετε διάφορα μέρη ταυτόχρονα, να θυμάστε τη σειρά με την οποία θα ισχύουν τα λιπαντικά. Το σκούπισμα από το υπερβολικό λάδωμα με την ίδια σειρά θα δώσει στα λιπαντικά χρόνο για να τα ενυδατώσουν μέσα. Όταν λαδώνετε το ποδήλατό σας, βεβαιωθείτε ότι χρησιμοποιείτε λιπαντικά που είναι κατάλληλα στις καιρικές και οδηγικές συνθήκες. Οι βροχερές περιοχές απαιτούν πιο ανθεκτικά λάδια ποδηλάτου, ενώ οι πιο ξηρές περιοχές απαιτούν ελαφρύτερα λάδια που δεν θα πάρει τόσο πολύ βρωμιά. Επίσης, να έχετε κατά νου ότι οι υγρές συνθήκες απαιτούν συνήθως συχνότερες λιπάνσεις. Συμβουλευτείτε σε ένα τοπικό κατάστημα ποδηλάτων ή στο μηχανικό σας για τα λιπαντικά που ταιριάζουν με τις συνθήκες οδήγησης σας. 


Τι χρειάζεται για να λαδωθεί η αλυσίδα: η αλυσίδα του ποδηλάτου σας βρίσκεται «σε κίνδυνο» όταν λαδώνεται μόνο ένα μέρος της. Θα πρέπει να τη λαδώνετε συχνά όλη για να επιβραδύνει το ρυθμό της φθοράς της. Σε γενικές γραμμές, λαδώνετε την αλυσίδα σας κάθε φορά που παράγει ήχο ή εμφανίζεται “στεγνή”. Το λάδωμα μετά από βροχερές βόλτες θα συμβάλει στη διατήρηση της αλυσίδας σας από την οξείδωση. Λάβετε υπόψη σας ότι ο τύπος του λιπαντικού αλυσίδας (υγρό, ξηρό ή ένα λιπαντικό κερί) επηρεάζει το πόσο συχνά θα πρέπει να τη λαδώνετε. Αποφύγετε το υπερβολικό λάδωμα. Πριν ξεκινήσετε για την βόλτα σας σκουπίστε με καθαρό πανί την αλυσίδα αν την έχετε λαδώσει πιο πριν για να μαζέψετε το περίσσιο λάδι που μόνο σκόνη μπορεί να μαζέψει πάνω της.




Συρματόσχοινα φρένων - ταχυτήτων: Λιπαίνουμε τα καλώδια των συρματόσχοινων στις εισόδους τους στα καλώδια δηλαδή όπου βλέπουμε συρματόσχοινο να μπαίνει μέσα στο πλαστικό και τα κινούμε εμπρός – πίσω με τους μοχλούς ταχυτήτων ή φρένων. Αν δούμε σημεία με σκουριά προχωράμε στην αντικατάστασή τους.

Τέλος ρίχνουμε μικρές σταγόνες λαδιού στους άξονες των πεταλιών και εκεί που βιδώνονται οι βίδες των εκτροχιασμών. 

Η σωστή συντήρηση του ποδηλάτου και των περιφερειακών του, εμποδίζει τη διάβρωσή του ή την εμφάνιση άλλων συνηθισμένων ζημιών που οφείλονται στο πέρασμα του χρόνου. Ακολουθώντας τα παραπάνω εξασφαλίζουμε την μακροζωία του αγαπημένου μας ποδηλάτου και την δική μας ασφάλεια.


Μετά από το πλύσιμο-καθάρισμα, το στέγνωμα και την λίπανση των μηχανικών μερών του ποδηλάτου σας ακολουθεί η διαδικασία συντήρησης-ενυδάτωσης κάποιων μερών του ποδηλάτου σας όπως της σέλας, των ελαστικών και η τελική προστασία του από τη σκόνη.


Ελαστικά: Αφού καθαρίσουμε τα στεφάνια των τροχών, τις ακτίνες, τους μηχανισμούς απελευθέρωσης των τροχών μπορούμε να ασχοληθούμε με την συντήρηση των ελαστικών. Μετά από το σαπούνισμα-καθάρισμα-στέγνωμα των ελαστικών παίρνουμε το ειδικό υγρό το οποίο είναι σαν λάδι, απλώνουμε μία μικρή ποσότητα επάνω σε ένα καθαρό πανί και στην συνέχεια αλείφουμε όλο το ποδήλατο. Οι ρόδες θα πάρουν αμέσως το μαύρο χρώμα του κατασκευαστή και θα δείχνουν καινούριες. Αυτό το υλικό καθαρίζει και ταυτόχρονα τρέφει τις ρόδες από μικροεγδορές που έχουν δημιουργηθεί κατά την οδήγηση. Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δοθεί στο γεγονός ότι μετά από την επάλειψη με αυτό το υλικό θα πρέπει να μην οδηγήσετε το ποδήλατό σας για 15΄ λόγω ολισθηρότητας των τροχών. Μετά από αυτό το σύντομο χρονικό διάστημα οι ρόδες θα είναι σαν καινούριες.


Σέλα: Η σέλα είναι το τμήμα του ποδηλάτου που ευθύνεται στο μεγαλύτερο βαθμό για την οδηγική μας απόλαυση. Η τριβή που δημιουργείται από το κάθισμα επάνω της, δημιουργεί φθορές. Υπάρχει λύση όμως και για αυτές. Χρησιμοποιώντας το μαύρο σωληνάριο (βλ. Φωτό) και με την βοήθεια ειδικού στρογγυλού σφουγγαριού βάζουμε μικρή ποσότητα και αρχίζουμε να την τοποθετούμε στη σέλα. Το υλικό που είναι σε μορφή gel με αλόη και ουδέτερο PH καθαρίζει σε βάθος τη σέλα. Αφού την αφήσουμε για λίγη ώρα να στεγνώσει βάζουμε το υλικό που περιέχεται στο λευκό σωληνάριο (βλ. φωτό) και με την βοήθεια του δεύτερου σφουγγαριού από μικροίνες εφαρμόζουμε σε όλη την επιφάνεια της σέλας. Έπειτα την αφήνουμε να στεγνώσει και  στην επόμενη βόλτα μας η σέλα θα μοιάζει με καινούρια.


Σιλικόνη: Στο τέλος αφού έχουμε ακολουθήσει όλα τα ανωτέρω παίρνουμε το ειδικό σπρέυ σιλικόνης και ψεκάζουμε το ποδήλατό μας. Αφήνουμε για περίπου 5΄ και μετά με ένα πανί από μικροίνες σκουπίζουμε το σκελετό ενώ ταυτόχρονα τον γυαλίζουμε. Αυτό θα αφήσει πάνω στο σκελετό μία γυαλάδα η οποία θα προστατεύσει σε πρώτο χρόνο το ποδήλατό μας από τη σκόνη που επικάθεται επάνω σε αυτό, ώστε εάν η βόλτα μας δεν περιλαμβάνει μέρη υγρά ή δεν γίνετε σε ημέρες βροχερές επιστρέφοντας στο σπίτι απλά σκουπίζουμε το ποδήλατο και είναι έτοιμο για την επόμενη εξόρμηση.



Η συντήρηση και η προστασία του αγαπημένου μας δίτροχου είναι διαρκής ώστε να επιτυγχάνουμε πάντα τα μέγιστα των δυνατοτήτων μας.





















Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *