Αντικατάσταση Αεροθαλάμου (Σαμπρέλας)
Μία από τις καταστάσεις που μπορεί να
φέρει σε δύσκολη θέση τον ποδηλάτη είναι το σκάσιμο του ελαστικού. Συνήθως η
αιτία βρίσκεται κάπου ανάμεσα στα φερτά αντικείμενα που υπάρχουν επάνω στο
οδόστρωμα (γυαλιά, πετραδάκια, πλαστικά ή μεταλλικά αντικείμενα, κακοτεχνία στο
δρόμο).
Κατόπιν τούτου κρίνεται απαραίτητη η μεταφορά κάποιων εργαλείων κατά
την διάρκεια της βόλτας ή της προπόνησης. Ο χρόνος αποκατάστασης ποικίλει
ανάλογα με την εμπειρία του ατόμου που καλείτε να αποκαταστήσει τη βλάβη. Η
ύπαρξη εφεδρικού αεροθαλάμου (σαμπρέλας), αεραντλίας (τρόμπα), δύο μικρών
υπομόχλιων (tire levers ή κουτάλια) είναι υποχρεωτική. Ο ποδηλάτης μπορεί να έχει τα προαναφερόμενα
είτε μέσα σε ένα σακίδιο πλάτης ή κάποια από αυτά ανηρτημένα επάνω στο ποδήλατο
σε ειδική βάση, είτε στο ειδικό jersey στις θήκες που φέρει
στην πλάτη.
Η ύπαρξη θορύβου από το σκάσιμο και η
σταδιακή μείωση της πίεσης των ελαστικών είναι τα δύο πιο συνηθισμένα
φαινόμενα. Είτε βρισκόμαστε κατά τη διάρκεια της βόλτας μας είτε σε προπόνηση ή
αγώνα σταθμεύουμε το ποδήλατό μας σε σημείο που να μην παρεμποδίζουμε τους
άλλους αλλά συνάμα ασφαλές για εμάς.
Εάν το σκασμένο ελαστικό είναι το
εμπρόσθιο τότε τα πράγματα είναι πιο εύκολα. Εάν είναι το οπίσθιο θα
χρειαστούμε παραπάνω ενέργειες.
Αφαίρεση
τροχού-αεροθαλάμου
1.- Τοποθετούμε την ανάλογη ταχύτητα στο
ποδήλατό μας ώστε η αλυσίδα να πάει στο μικρότερο γρανάζι της πίσω κασέτας. Με αυτό τον τρόπο επιτυγχάνουμε άνεση στις κινήσεις και την καταβολή της μικρότερης μυικής δύναμης προκειμένου να αντικαταστήσουμε τον αεροθάλαμο.
2.- Σε περίπτωση που το ποδήλατό σας έχει
φρένα τύπου V-Brakes τα ανοίγουμε
απελευθερώνοντας την είσοδο-έξοδο του τροχού από το ποδήλατο. Εάν τα φρένα σας
είναι δισκόφρενα τότε ο τροχός βγαίνει αμέσως.
3.- Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δοθεί
κατά την αντικατάσταση του οπίσθιου ελαστικού καθώς και της στήριξης του
πλαισίου γιατί μπορεί η επαφή του με την άσφαλτο ή το χώμα να δημιουργήσει φθορά
στο ντεραγιέ ή μπούκωμα της αλυσίδας και της πίσω κασέτας από σκόνες ή χώματα ή
ακόμη και εκδορές στο ίδιο το πλαίσιο με αποτέλεσμα τον αποχρωματισμό του.
4.- Στην περίπτωση του εμπρόσθιου τροχού, κρατώντας
κόντρα (με ανάποδη) φορά τα δύο άκρα του μηχανισμού απελευθέρωσης ξεβιδώνουμε
και άμεσα απελευθερώνουμε τον τροχό.
5.- Ανοίξτε το quick release (μηχανισμός
απασφάλισης) του τροχού που βρίσκεται το σκασμένο λάστιχο και ανασηκώστε το ποδήλατο
ώστε να βγει ο τροχός. Για δική σας διευκόλυνση μπορείτε να πιέσετε το οπίσθιο
ντεραγιέ στο τέλος της διαδρομής του προς τα πίσω έτσι ώστε τα ροδάκια του να
μην εφάπτονται επάνω στα γρανάζια κατά την αφαίρεση του τροχού με αποτέλεσμα το
μπλοκάρισμα του τελευταίου.
6.- Με τον τροχό του ποδηλάτου στα χέρια
μας ξεβιδώνουμε τη βαλβίδα και αφαιρούμε τον αέρα από τη σαμπρέλα. Περιμένουμε μέχρι να εξέλθει όλη η ποσότητα του αέρα που υπάρχει στον αεροθάλαμο και έπειτα συνεχίζουμε τα επόμενα βήματα.
7.- Τοποθετούμε τα δύο tire levers στην απέναντι πλευρά από τη βαλβίδα και με τις άκρες
τους αρχίζουμε να βγάζουμε έξω από τη στεφάνη το ελαστικό. Αφού αυτό βγει και
από τις δύο πλευρές τότε σπρώχνουμε την βαλβίδα ώστε να περάσει από την οπή του
στεφανιού.
8.- Αφού αφαιρεθεί η σαμπρέλα ακολουθεί ο
οπτικός έλεγχος και σε αυτή ώστε να ανακαλυφθεί η αιτία που προκάλεσε το
σκάσιμο για να μην μας δημιουργήσει ξανά πρόβλημα. Ακολούθως κοιτάζουμε για
ύπαρξη ξένων αντικειμένων μέσα στη στεφάνη. Κρίνεται απαραίτητο να βάλουμε το
χέρι μας ώστε να ανακαλύψουμε το ξένο σώμα που προκάλεσε το σκάσιμο. Εδώ
εφιστάται η προσοχή δεδομένου ότι η αιτία μπορεί να είναι γυαλιά θρυμματισμένα
και να μπουν στα χέρια μας με άσχημες συνέπειες.
9.- Αφού βεβαιωθούμε ότι δεν υπάρχει πλέον
ξένο αντικείμενο, ξεκινάμε την αντίστροφη διαδικασία προκειμένου να
επανατοποθετήσουμε τον τροχό έτοιμο προς χρήση στο ποδήλατο. Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δοθεί κυρίως από τις γυναίκες να μην φορούν δαχτυλίδια με αιχμηρά τελειώματα ή όταν τα νύχια τους είναι μεγάλα, ώστε να μην σκίσουν τον αεροθάλαμο κατά την προσπάθειά τους να τον τοποθετήσουν.
Επανατοποθέτηση
αεροθαλάμου-τροχού.
1.- Αφού βεβαιωθούμε ότι τα ξένα σώματα και κυρίως η αιτία που προκάλεσε τη ζημιά έχουν απομακρυνθεί, φουσκώνουμε ελαφρώς την νέα σαμπρέλα ώστε να μην διπλώσει όταν την τοποθετήσουμε στο ελαστικό. Αρχικά τοποθετούμε το λάστιχο από την μία του πλευρά στο στεφάνι.
2.- Κρατάμε κάθετα τον τροχό ως προς το
έδαφος και περνούμε μέσα τον αεροθάλαμο ξεκινώντας από την αριστερή πλευρά της βαλβίδας
και κατόπιν από την δεξιά πλευρά με την βοήθεια των tire levers. Προσέχουμε να τοποθετήσουμε την βαλβίδα στην τρύπα που έχει το στεφάνι.
3.- Σε περίπτωση που το κόψιμο είναι μεταξύ 70-80mm τότε η σαμπρέλα μπορεί να μπαλωθεί. Δεδομένου όμως του χαμηλού κόστους που έχει ο αεροθάλαμος κρίνεται ότι θα πρέπει να αντικαθίσταται ώστε να μην προκληθεί εκ νέου πρόβλημα στη σαμπρέλα από κακή εργασία.
4.- Η προστατευτική ταινία που υπάρχει στο
εσωτερικό του στεφανιού προστατεύοντας τη σαμπρέλα από τις ακτίνες (ή τα
καψούλια τους) μπορεί να μετακινηθεί και να κόψει τη σαμπρέλα για αυτό το λόγο ελέγχουμε τις ακτίνες.
5.- Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δοθεί
κατά την αγορά του αεροθαλάμου ώστε να είναι σύμφωνος με τις οδηγίες του
κατασκευαστή. Διαφοροποίηση ως προς τη διάσταση μπορεί να γίνει μόνο κατόπιν συνεννοήσεως
με το μαγαζί πώλησης.
6.- Σε περίπτωση που δεν μπορούμε να το τοποθετήσουμε η απάντηση στο ερώτημα γιατί δεν χωράει βρίσκεται στο γεγονός ότι έχουμε φουσκώσει την σαμπρέλα πιο πολύ από ότι θα έπρεπε με αποτέλεσμα να έχει καταλάβει όλο το χώρο μέσα στη στεφάνη και να μην μας επιτρέπει να την βάλουμε. Εάν την ζορίσουμε για να μπει ενδέχεται να τρυπήσει εκ νέου. Σε αυτή την περίπτωση η λύση είναι η αφαίρεση αέρα από τη σαμπρέλα αφού με κάποιο λεπτό αντικείμενο πιέσουμε την βαλβίδα της. Μόλις αφαιρέσουμε τον αέρα μπορούμε να προχωρήσουμε στα επόμενα βήματα.
7.- Στη συνέχεια τοποθετήστε την αεραντλία
στη βαλβίδα του ελαστικού και ξεκινήστε να φουσκώνετε το ελαστικό. Σε τακτά
χρονικά διαστήματα ελέγχουμε για τυχόν προβλήματα. Ο δείκτης-χείλος του
ελαστικού μας δείχνει εάν όλη η διαδικασία πηγαίνει καλά. Εάν παρατηρήσουμε
είτε ένα τμήμα της σαμπρέλας να βγαίνει έξω από το λάστιχο ή ενώ φουσκώνετε να
μην μπαίνει ο αέρας μέσα στη σαμπρέλα σταματάμε αμέσως ξεφουσκώνουμε ακαριαία
το ελαστικό και ακολουθούμε τα προαναφερόμενα βήματα από την αρχή γιατί υπάρχει
σοβαρός κίνδυνος να σκάσει η σαμπρέλα και η όλη διαδικασία να σταματήσει άδοξα
και πρόωρα.
8.- Εάν ο δείκτης του ελαστικού δείχνει να
πηγαίνει παράλληλα με την στεφάνη κατά το φούσκωμα, τότε συνεχίζουμε να
προσθέτουμε αέρα μέχρι να δούμε ότι δεν μπορούμε με το δάχτυλό μας να πιέσουμε
το ελαστικό. Υπάρχουν τρόμπες οι οποίες έχουν επάνω τους μανόμετρο που μας δείχνει
την ποσότητα του αέρα που έχουμε βάλει στο λάστιχο. Σε αυτή την περίπτωση τα
πράγματα είναι πιο εύκολα.
9.- Εάν δεν διαθέτει η τρόμπα μας μανόμετρο
δεν υπάρχει πρόβλημα. Φουσκώνουμε όσο πιο πολύ μπορούμε και με την πρώτη
ευκαιρία όταν στο δρόμο μας βρούμε ένα μαγαζί με ποδήλατα σταματούμε,
φουσκώνουμε και φτάνουμε στο επίπεδο που αναγράφεται επάνω στο ελαστικό.
10.- Για τις περιπτώσεις που όλα τα
προαναφερόμενα συμβούν σε αγώνα και με δεδομένο ότι και τα δευτερόλεπτα μετρούν
υπάρχουν οι τρόμπες νέου τύπου με την προσθήκη φιαλιδίων CO2, αλλά για αυτές θα γίνει λόγος αναλυτικότερα σε άλλο κεφάλαιο.
11.- Εάν η χρήση του ποδηλάτου σας είναι συχνή και το περιβάλλον κακοτράχαλο χρήση off-road κρίνεται σκόπιμο να κάνετε όλα τα προαναφερόμενα στο σπίτι σας για να αρχίσετε να εξοικειώνεστε με την αλλαγή ελαστικού και την αντικατάσταση αεροθαλάμου.